Skutery zasadniczo są stworzone do poruszania się po zakorkowanych miastach. Pozwalają omijać zatory drogowe, a jednocześnie mało palą i są dostępne prawie dla każdego. Wystarczy posiadanie dowolnej kategorii prawa jazdy, by poprowadzić maszynę o pojemności do 50 cm3 i rozwijającą maksymalną prędkość 45 km/h. Już 14-latek może legalnie dosiąść takiego pojazdu, jeśli zda specjalną kategorię AM (zastępującą dawną kartę motorowerową).
Wobec powyższego można wysnuć wniosek, że skutery nie są przystosowane do dalszych tras. Jeśli jednak chcemy, możemy bez problemu wybrać się nimi w dłuższą podróż, jednak niska prędkość i mała moc może skutecznie zabić komfort jazdy. Tutaj dobrym pomysłem byłoby wybranie maszyny nieco mocniejszej, takiej jak choćby skuter Barton. Jeśli posiadamy prawo jazdy kategorii B, C lub D, nie obowiązuje nas ograniczenie do 50 cm3, które rozszerza się aż do 125 cm3 (znika też limit prędkości). W innym przypadku potrzebna będzie przynajmniej kategoria A1, dostępna już od 16 roku życia. Możemy wybrać wtedy o wiele mocniejszy i szybszy pojazd, który bez problemu da sobie radę z pokonaniem większej ilości kilometrów.
Jadąc w dalszą trasę skuterem typowo miejskim, czyli o pojemności 50 cm3, powinniśmy co jakiś czas robić przerwy. Dzięki temu nie zniszczymy silnika, który inaczej mógłby się przegrzać. Warto robić to zwłaszcza po pokonaniu większego podjazdu. Pojazdy o większych pojemnościach mogą bezpiecznie pokonać nawet kilkaset kilometrów za jednym razem, jednak nie zawsze zalecane jest wykorzystywanie pełnego zakresu manetki gazu. Jeśli np. skuter Junak o pojemności 125 cm3 osiąga maksymalną prędkość 90-100 km/h, to lepiej jechać nieco wolniej i nie trzymać silnika na pełnych obrotach przez cały czas. Zużyjemy też wtedy o wiele mniej paliwa.