Otwierając nową firmę, zawsze staje się przed wyborem formy prowadzonej ewidencji księgowej. Stając naprzeciw wymaganiom swoich klientów, oferując im prowadzenie zarówno pełnej, jak i uproszczonej księgowości jest oczywiście biuro księgowe Poznań jest dobrą lokalizacją. Obie formy księgowości posiadają wady i zalety, dlatego warto się zastanowić która z nich będzie najbardziej optymalna dla nowo założonej działalności.
Pełna księgowość jest bardzo rozbudowanym systemem, dzięki któremu można uzyskać pełny obraz działalności firmy. Ewidencja jest prowadzona przy pomocy ksiąg rachunkowych, czyli księgi głównej, księgi pomocniczej, zestawienia obrotów i sald oraz wykazu aktywów i pasywów. Oprócz koordynowania przychodów i rozchodów, umożliwia dodatkowo wyliczenie zobowiązania podatkowego. Księgowość uproszczona, jak sama nazwa wskazuje, jest prostym systemem ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych. Jej celem jest rozliczanie firmy bez generowania dodatkowych kosztów. Nie jest tu wymagane prowadzenie ksiąg rachunkowych, natomiast istnieje kilka innych form ewidencji:
– karta podatkowa,
– ryczałt od przychodów nieewidencjonowanych,
– podatkowa księga przychodów i rozchodów.
Istotną różnicą pomiędzy księgowością pełną, a uproszczoną, jest grupa podmiotów gospodarczych, która może z nich korzystać. Tak naprawdę każda firma może się zdecydować na pełną księgowość, jednak generuje ona większe koszty i jest bardziej skomplikowana. W praktyce – księgowość pełna jest nakierowana na duże przedsiębiorstwa, które potrafią wykorzystać jej potencjał. Małe firmy najczęściej decydują się na prowadzenie ewidencji uproszczonej.