Dzisiejszy poradnik dedykujemy osobom, które chcą poszerzyć swoją wiedzę w kwestii tego, jak wygląda układ chłodzenia w spalinowych wózkach widłowych. We wpisie omówimy z czego się składa, jak pracuje, oraz jakim płynem powinien być zalewany, by działał prawidłowo.
Na początku przedstawimy z jakich elementów składa się taki układ. Otóż wygląda on bardzo podobnie jak w samochodzie, jednak posiada też pewne różnice. Zacząć należałoby od rur połączeniowych, które łączą ze sobą wszystkie podzespoły. Muszą być odporne na wysoką temperaturę oraz ciśnienie. W silniku znajduje się specjalny płaszcz wodny oraz system kanalików, które odbierają ciepło z najważniejszych miejsc. Podgrzany płyn przepływa wężami do chłodnicy, gdzie obniżana jest jego temperatura. Niezmiernie ważna jest pompa wózka widłowego, która ma za zadanie wprawiać czynnik w ruch i zapewniać jego stały przepływ przez układ. Dotychczas można powiedzieć, że układ jest zbudowany identycznie jak w aucie osobowym. Jednak różni się tym, że chłodnica posiada dodatkowe wentylatory. Wózki nie rozwijają bowiem dużych prędkości i chłodzenie samym pędem powietrza byłoby nieefektywne, dlatego konieczne wymuszenie przepływu powietrza przez chłodnicę.
Jak widać działanie układu i jego budowa nie są zbyt skomplikowane. Najważniejsze to zapamiętać, że sercem całego układu jest pompa. Dlatego każdy producent bardzo dba o to, by ten element był zawsze sprawny i nie psuł się, na przykład pompa wody wózka widłowego Nissan posiada wirnik ze stali nierdzewnej, aby był on odporny nawet na wysokie temperatury. Inni producenci wciąż stosują wirniki plastikowe, które potrafią się stopić. Do układu należy zawsze stosować płyn odporny na zamarzanie, ponieważ wózki pracują często na nieogrzewanych halach lub na zewnątrz budynków.