Skrzynia biegów to układ mechaniczny, który zmienia prędkość obrotową i moment obrotowy silnika, aby dopasować je do prędkości obrotowej i momentu obrotowego wymaganego do poruszania się samochodu.
Skrzynie biegów są ogólnie podzielone na dwa rodzaje: manualne i automatyczne. W obu przypadkach skrzynia biegów zawiera co najmniej dwie części: przekładnię napędową i co najmniej jedną przekładnię napędzaną. Przekładnia napędowa jest bezpośrednio połączona z wałem korbowym silnika poprzez sprzęgło, natomiast przekładnia napędzana jest zazwyczaj przymocowana do koła (lub z nim zintegrowana).
Konwencjonalne, ręczne skrzynie biegów https://b2b.rombor.com.pl/ wykorzystują systemy oparte na tarciu, takie jak pakiety sprzęgła lub konwertery momentu obrotowego, aby przenieść moment obrotowy pomiędzy silnikiem a tymi biegami; automatyczne skrzynie biegów wykorzystują natomiast systemy hydrauliczne, które są samoregulujące się w zależności od prędkości i przyspieszenia.
Najprostszy typ przekładni mechanicznej został wynaleziony przez Charlesa F. Ketteringa i Henry’ego M. Lelanda w firmie Delco w 1910 roku, którzy połączyli elementy przemysłu samochodowego i lotniczego. Ten typ przekładni znany jest jako przekładnia ślizgowa lub sprzęgło poślizgowe, ponieważ wykorzystuje sprzęgło płynne (często olejowe), które umożliwia obracanie się koła zamachowego silnika niezależnie od układu napędowego podczas obciążenia, zmniejszając zużycie innych elementów podczas jazdy. Wiele rowerów korzysta z tego typu przekładni, podobnie jak niektóre motocykle i niektóre lekkie samoloty.