Motoreduktor to maszyna napędowa, która jest nierozłącznym połączeniem napędu elektrycznego z przekładnią mechaniczną. Czasami jest także zespolony z urządzeniami dodatkowymi, takimi jak sprzęgło jednokierunkowe lub hamulec. Ma on zwartą budowę, dzięki czemu zajmuje kilka lub kilkanaście razy mniej miejsca, niż układ napędowy składający się z rozproszonych elementów.
Motoreduktor służy przede wszystkim do zmiany prędkości obrotowej oraz momentu obrotowego. Posiada szeroki zakres mocy oraz obroty wyjściowe, dlatego znajdują coraz więcej zastosowań w wielu gałęziach przemysłu, jako jednostka napędowa ogólnego przeznaczenia. Bardzo często zastępuje także konwencjonalne układy tego typu.
Jednym z ich najistotniejszych zastosowań są napędy przenośników. Wykorzystywane są także w maszynach, w których stanowią część silnika mieszadeł lub wirników. Doskonale sprawdzają się także podczas konstruowania kolejek podwieszanych.
Największą popularnością w przemyśle cieszą się motoreduktory walcowe z przekładnią walcową, motoreduktory płaskie oraz ślimakowe, o których więcej informacji można znaleźć na przykład na stronie https://sempolska.com.pl/oferta/motoreduktory-walcowe-keb-3-2/motoreduktory-walcowe-keb-3-2-3/. Mimo, iż są one podobne z zewnątrz, to mają odmienne parametry. Specyficzna budowa przekładni sprawia, że mogą być one montowane na kołnierzu, na wale lub wsporniku. Wybór odpowiedniego rodzaju motoreduktora zależy od preferencji i indywidualnych potrzeb klienta.